Hoe wij de kans vergroten dat ondernemers hun doelen halen

Door überhaupt doelen te stellen bereik je al 10% meer…

Je doelen opschrijven ✨ +20%

Kiezen wat je niet gaat doen ✨ +30%

De stappen naar je doelen uitdenken ✨ +40%

De voortgang naar je doelen goed meten ✨ +50%

Onderweg regelmatig reflecteren op je doelen ✨ +60%

Een peer vragen om je aan die doelen te houden ✨ +70%

Je verbinden aan een coach die je aan je doelen houdt ✨ +80%

Door te sparren over je doelen met een ervaren ondernemer en coach, die je vervolgens aan die doelen houdt, bereik je minimaal 100% meer

Ok, nu de onderbouwing…

Die percentages zijn natuurlijk geen exacte wetenschap, maar voor elke stap hierboven bestaat wel degelijk een wetenschappelijke basis. Hieronder zal ik die uitleggen, daar gebruik ik best veel tekst voor 😅 Als je hier liever gewoon een keer over wilt sparren, kan je me ook gewoon mailen om een keer een bakkie te doen…

Je doel opschrijven

Uit onderzoek van Dr. Gail Matthews aan de Dominican University blijkt dat het opschrijven van je doelen de kans vergroot dat je ze daadwerkelijk bereikt. De studie toont aan dat deelnemers die hun doelen noteerden, actieplannen maakten en hun voortgang deelden met anderen, aanzienlijk succesvoller waren dan degenen die dat niet deden.

Kiezen wat je niet gaat doen

De theorie van doelcompetitie suggereert dat wanneer mensen te veel doelen tegelijk nastreven, hun cognitieve bronnen te veel verspreid worden, wat leidt tot een lagere kans op succes bij al die doelen. Onderzoek van psycholoog Roy Baumeister over egodepletie en zelfbeheersing ondersteunt dit.

In het boek Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less pleit Greg McKeown voor een zeer selectieve benadering van het stellen van doelen en taken. Het centrale idee is dat door "nee" te zeggen tegen niet-essentiële doelen, individuen hun energie kunnen richten op de meest betekenisvolle doelstellingen. Dit gedachtengoed ook terug in het boek The One Thing van Gary W. Keller.

De stappen naar je doel uitdenken

Het zetten van korte en langetermijn doelen vergroot de kans op succes, geeft een boost aan motivatie en vergroot zelfvertrouwen. Dat is niet verrassend, maar Tracy Epton en Christopher J Armitage hebben toch even de moeite genomen het te onderzoeken.

De theorie van implementatie-intenties, ontwikkeld door de psycholoog Peter Gollwitzer, suggereert dat mensen succesvoller zijn in het bereiken van hun doelen als ze vooraf specifieke plannen maken over hoe, wanneer en waar ze actie zullen ondernemen om het doel te bereiken. Dit wordt vaak beschreven als "als-dan" planning, waarbij je concrete stappen en scenario's plant voor potentiële obstakels (bijv. "Als X gebeurt, doe ik Y").

De voortgang op je doelen meten

In de gedragswetenschappen is er een bekend principe: What gets measured gets done. Dit betekent dat wanneer mensen iets meten, ze het belangrijker vinden en eerder actie ondernemen om vooruitgang te boeken. Het meten van doelen maakt het tastbaarder en zorgt ervoor dat mensen zich meer betrokken voelen bij het behalen van hun doelstellingen.

Psychologen Teresa Amabile en Steven Kramer onderzochten in hun boek The Progress Principle hoe het zien van kleine successen op weg naar een doel bijdraagt aan motivatie en prestaties. In een studie waarin ze dagboeken analyseerden van honderden werknemers, ontdekten ze dat het boeken van zelfs kleine stappen vooruit een grote invloed heeft op het gevoel van voldoening en motivatie om door te gaan.

Regelmatig reflecteren op je doelen

Volgens de self-regulation theory, ontwikkeld door Charles Carver en Michael Scheier, bereiken mensen hun doelen door hun gedrag te monitoren en voortdurend te evalueren of hun acties in lijn zijn met hun doelen. Deze reflectieve evaluaties helpen bij het identificeren van afwijkingen of obstakels, zodat mensen hun acties kunnen bijsturen.

In de Goal-Setting Theory van Edwin Locke en Gary Latham wordt het belang van feedback sterk benadrukt. Feedback, zowel van externe bronnen als door zelfreflectie, helpt mensen om hun voortgang ten opzichte van hun doelen te evalueren en aan te passen waar nodig. Reflectie kan worden gezien als een vorm van zelf-feedback, waarbij je stilstaat bij wat goed gaat en wat verbeterd kan worden.

Een peer vragen om je aan die doelen te houden

De studie The Impact of Accountability on Goal Setting, Goal Commitment, and Task Performance door Michael E. Roloff en David R. Dailey onderzoekt hoe verantwoordelijkheid aan anderen invloed heeft op doelgerichtheid en prestaties, in vergelijking met zelfverantwoordelijkheid. De resultaten tonen aan dat externe verantwoordelijkheid motivatie en prestaties kan verbeteren, wat ondersteunt dat mensen hun doelen eerder bereiken wanneer ze verantwoording afleggen aan iemand anders, in plaats van alleen aan zichzelf. Dit sluit aan bij breder onderzoek naar sociale invloeden op het stellen en bereiken van doelen.

Je verbinden aan een coach die je aan je doelen gaat houden

Coaches hebben vaak training in specifieke methoden zoals gedragsverandering, doelstellingstheorie (bijvoorbeeld SMART-doelen) en technieken om motivatie te vergroten. Vrienden missen vaak deze gespecialiseerde kennis en expertise. Een studie in The International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring benadrukt dat professionele coaches technieken gebruiken die gebaseerd zijn op psychologische theorieën en wetenschappelijk onderbouwde strategieën, zoals het vergroten van intrinsieke motivatie en zelfregulatie.

Sparren over je doelen met een ervaren ondernemer en coach, die je vervolgens aan die doelen houdt +100% kans dat je jouw doel haalt

In een studie door onder leiding van Richard Boyatzis naar de effectiviteit van coaching binnen organisaties, gepubliceerd in The Journal of Applied Behavioral Science, bleek dat coaches met domeinspecifieke kennis aanzienlijk effectievere resultaten boekten. Deze coaches waren beter in staat om specifieke uitdagingen en problemen te identificeren en aangepaste strategieën te ontwikkelen voor hun coachees, wat leidde tot snellere vooruitgang in vergelijking met coaches zonder deze expertise.

Dit is ook niet heel moeilijk voor te stellen. We helpen al een tijdje ondernemers die vrijwel allemaal aangeven dat ze het erg fijn vinden om te merken dat wij zelf ook met de poten in de klei hebben gestaan (en dat nog steeds doen, want onze ambities met Bitz & Snoek zijn groot).

Dit was best veel theorie…

Hoe gebruiken jullie dit dan?

Wij helpen ondernemers gestructureerd doelen stellen en daarbij vooral ook scherpe keuzes te maken tussen strategische doelen. Hoe meer focus hoe beter. Vervolgens houden we die ondernemers aan hun doelen door elke week in te checken. Vrijwel alle principes die we hierboven hebben beschreven gebruiken we in een strak systeem van vaste maandelijkse meetings en calls en wekelijkse check-ins.

Wil je meer weten over hoe we kunnen helpen en waarom dat zo goed werkt? Laten we gewoon even een bakkie doen dan…

Vorige
Vorige

Wat je moet doen voor een miljoen

Volgende
Volgende

Productiviteit voor stervelingen