Zo vind je product-market fit
Ik spreek regelmatig met early-stage ondernemers die nog zoekende zijn naar "product-market fit". Daar kan je heel ingewikkeld over doen. Het idee is echter vrij simpel.
Laten we beginnen bij een simpel begrip van product-market fit: een groep mensen die geholpen is met hetzelfde product, en daar genoeg voor betaalt zodat je bedrijf kan bestaan. Als je deze zin ontleedt gaat het bij het zoeken naar product-market fit om het valideren van drie dingen.
Een groep mensen…
🤔 Key question:
Kun je genoeg mensen vinden met hetzelfde probleem?
🤸♀️ Tips & tricks:
- Stel van tevoren vast hoeveel mensen je minimaal wilt interviewen, hoeveel bezoekers je op je landingspagina wilt, etc.
- Stel van tevoren criteria op waar je doelgroep aan moet voldoen. Valideer deze criteria zodat je steeds beter weet wie je klant is.
…die geholpen is met hetzelfde product…
🤔 Key question:
Kun je hun probleem oplossen met een schaalbare oplossing?
🤸♀️ Tip & tricks:
- Structureer je interview of pitch zodanig dat je meerdere USP’s kunt valideren.
- Gebruik nooit “Zou je…” maar liever “Heb je…” om feiten te verzamelen en wensdenken te voorkomen.
…en daar genoeg voor betaalt zodat je bedrijf kan bestaan.
🤔 Key question:
Zijn ze bereid voor deze oplossing te betalen?
🤸♀️ Tips & tricks:
- Vraag om commitment. Dat kan een getekende intentieverklaring zijn, een serieuze tijdsinvestering, of een aanbetaling.
- Doe nooit gratis pilots. Gratis is het tegenovergestelde van commitment, hiermee bewijs je niks en vergroot je de kans op falen.
Drop vooral in de comments je eigen ervaringen en beste tips & tricks.
🤸♀️ Bonus tip:
Als je wilt weten of je product-market fit hebt, kijk dan naar je retentie.