Het belang van de juiste mensen

Zou je al je personeel vandaag de dag opnieuw aannemen? Het belang van de juiste mensen wordt vaak onderschat.

Of het nu gaat om “meer sales”, “betere naamsbekendheid”, “hogere kwaliteit”, “tevredener klanten”, of “verbeterde marges”, als je maar lang genoeg zoekt naar de oorzaak van het probleem kom je altijd uit bij mensen. Dat zit als volgt.

Bekend met de principes van Scaling Up? Om gezond te kunnen groeien stellen zij dat je de volgende domeinen op orde moet hebben: mensen, strategie, uitvoering en cash. In die volgorde. Dat komt omdat een cash probleem doorgaans te maken heeft met een probleem in de uitvoering. En een probleem in de uitvoering met een probleem in de strategie. En een probleem in de strategie, je raadt het al, met mensen.

Een stom voorbeeld. Je verkoopt specialty vegan ijs in Texas. Je cashflow ziet er slecht uit. De verkopen zijn ronduit slecht. Je komt erachter dat mensen in Texas helemaal niet zitten te wachten op specialty vegan ijs. Je strategie moet drastisch om. Maar wie gaat dat doen? Dezelfde persoon die dacht dat vegan ijs in Texas een hit kon worden?

Een beter voorbeeld. Je verkoopt specialty vegan ijs in Texas. Je cashflow ziet er slecht uit. De verkopen zijn ronduit slecht. Je komt erachter dat je maar een fractie van je tijd besteed aan sales en marketing. Wat als je iemand aan zou nemen voor je administratie en HR-zaken zodat je dubbel zoveel tijd voor sales had?

Dus stel jezelf van tijd tot tijd de vraag: zou ik al mijn personeel, medewerkers of teamleden vandaag de dag weer aannemen? Maar ook: wat is de belangrijkste taak die ik moet doen en wat moet ik vooral uitbesteden? Het begint allemaal bij mensen.

Vorige
Vorige

Zo vind je product-market fit

Volgende
Volgende

‘Hey Stef, wat doen jullie nou eigenlijk echt?’