3 inzichten aan de hand van 3 nieuwe klanten

AI startups bestaan niet. Kennis is succes. En maken doe je decentraal. Drie inzichten aan de hand van drie nieuwe klanten.

#1

Ik werk in een pand aan het Singel, omringt door allerlei bedrijfjes. Een paar noemen zich een AI startup. Ze pakken een proces beet, zoals sales of customer support, en maken het met AI efficiënter. Kort door de bocht. Nu spreek ik zo’n 10 techondernemers per maand en allemaal verwerken ze AI in hun product om het beter of efficiënter te maken. AI startups bestaan niet, alles is AI. Wie dit (ook) goed beseft is Wolk, die bedrijven helpt hun data te analyseren met AI.

#2

Vijf keer heb ik me aangemeld voor startup accelerator Y-combinator. Niet omdat ik een product had waarmee ik kans maakte op deelname, maar vanwege hun scherpe vragen. Deze bijvoorbeeld: What do you know about this space/product others don't know? Vaak kwam ik door deze vraag tot de conclusie dat ik mijn markt niet goed genoeg kende. Beter ga je eerst je markt doorgronden, bij voorkeur door erin te werken. Dat sprak mij ook aan in Dialog - Het softwareplatform voor omgevingsmanagers, gerund door twee omgevingsmanagers. En dat zij snappen wat ze doen zie je aan iedere pixel.

#3

Ik spreek nog maar weinig ondernemers die een groot team nastreven. Sommigen hebben dat voor corona wel gehad maar willen het niet meer, anderen ambiëren het uberhaupt niet. Maar als je wel wilt schalen, wat dan wel? Dat ligt nogal aan wat je bedrijf doet, maar producten maken, van software tot eten, gebeurt steeds vaker decentraal. Zo ook bij Not Important Studio, een 3D boetiek voor luxe merken, die voor het maakproces samenwerkt met een bloeiende community van makers.

Volgende
Volgende

Waarom je nu een sociale onderneming moet starten (video)